تکنیک پاستل

پاستل ها در اواخر دهه ۱۸۰۰ بسیار محبوب شدند درست در زمانی که مانه، دگاس، رنوار و تولوس لوترک از آنها استفاده می کردند. دگاس علاوه بر نقاشی پتانسیل های پاستل را جست و جو می کرد که با ترکیب آنها با دیگر مواد نقاشی ها چه چیزی بوجود می آمد. پاستل ها را می توان به صورت مجموعه ای خریداری کرد، بعضی ها در جعبه های چوبی هستند و بعضی ها به صورت تکی بفروش می روند.

پاستل یکی از ابزاری بسیار ساده است، این روش نقاشی نیاز به خشک شدن ندارد و اجازه می دهد هنرمند بدون هیچ واسطه ای و به طور مستقیم از مواد مخصوص این کار روی کاغذ یا مقوای مخصوص استفاده کند

لذت پاستل به این است که شما می توانید با لایه های تقریبا شفاف رنگ پوست را بسازید و از آن برای کشیدن قسمت هایی که رنگ روشن و قوی دارند استفاده کنید. کار کردن با پاستل به ترکیبی از مهارتهای حرفه ای طراحی و نقاشی نیاز دارد ، همچنین پاستل می تواند مثل یک وسیله ی خطی عمل کند و برای طرح کلی و بافت های هاشورزده ای که به دقت زیادی نیاز ندارند به کار رود. پاستل می تواند مثل رنگی باشد که به صورت لکه های وسیع و زیر به کار می رود و با انگشت یا تکه ای پارچه پخش و صاف شود


کار با پاستل:

بهترین روش  برای نقاشی با پاستل این است که آنرا روی سطح زبر بکشیم. زیرا زبری سطح کمک میکند که ذرات پاستل روی کاغذ بماند. برخلاف نقاشی با روشهای دیگر در اینجا رنگ روی کاغذ ترکیب میشود نه بر روی پالت و به راحتی میتوان آنها را با انگشت یا با یک تکه پارچه بر روی کاغذ مخلوط کرد ، به همین جهت ترکیب رنگها در پاستل بسیار مهم است.

نکات مهم در نقاشی با پاستل

ترکیب رنگ ها

برای استفاده از رنگ های پاستل نیاز به هیچ ابزار خاصی نیست. آنها رنگ های مدادی گِرد و مربعی شکل و شبیه گچ های مدرسه هستند. برای ترکیب بهتر رنگ ها می توان از انگشتان دست کمک گرفت. البته هنگام استفاده از انگشتان باید توجه داشته باشید اثر چربی انگشتان تان روی سطح نقاشی باقی نماند و ایجاد لکه نکند.(همپوشانی)

ابتدا قسمتی از کاغذ را در نظر بگیرید و آن منطقه را به عنوان پس زمینه توسط یک رنگ از پاستل رنگ آمیزی کنید سپس به صورت افقی رنگ دوم را به رنگ اول اضافه کنید. در صورت تمایل به رسیدن به رنگ های پر رنگ تر و شاداب تر از تکنیک Blending یا همان ترکیب کردن رنگ ها استفاده نمایید(ترکیب کردن)

این تکنیک به این صورت است که کاغذ را به دو قسمت تقسیم میکنیم و یک منطقه را با یک رنگ و طرف دیگر را با رنگ دیگری رنگ آمیزی می کنیم و بعد از اتمام کار مرز بین این دو منطقه را توسط دستمال یا یک برس محو میکنیم(چسباندن)

ایمپاستو نوعی تکنیک در نقاشی است که در آن رنگ را برای خلق اثر هنری به صورت خیلی ضخیم بر روی سطح قرار می دهند. در این سبک که با پاستل روغنی قابل اجرا است ضربات پاستل روغنی که با فشار مضاعف بر روی کاغذ نشسته به خوبی قابل مشاهده است. یکی از خصوصیات این سبک نقاشی این است که رنگ کار شده به صورت بافت دار در می آید و برجستگی قابل ملاحظه ای را در کار خواهیم دید.

مقاومت در برابر آب

 پاستل های روغنی به طور طبیعی آب را دفع می کنند و مقاومت بالایی در برابر آب دارند. در هنگام رنگ آمیزی اگر از آب و رنگ های روغنی همزمان استفاده کنید، متوجه وجود این دافعه می شوید. در این تکنیک می توانید با پاستل روغنی هم رنگ کاغذ خود خطوط و اشکال مورد نظرتان را رسم نمایید و بعد بوسیله آبرنگ و قلم مو روی سطح کار را رنگ آمیزی نمایید خواهید دید در نقاطی که با پاستل روغنی پوشانده شده اند آبرنگ اثر نمی کند!

افرادی که به تازگی به هنر نقاشی علاقمند شده اند هم میتوانند با تمرین زیاد و پشتکار قوی نقاشی های خوبی با پاستل بکشند. به طور کلی نقاشی و هنر نیازمند تمرین و تکرار مداوم است. از پاستل میتوان برای کشیدن همه بخش های نقاشی استفاده کرد و برای خلق اثری زیبا در کنار بقیه سبک ها و رنگ های مختلف بکار برد. بیشتر هنرمندانی که از پاستل استفاده میکنند ، به طور معمول آن را با سبک های دیگر ادغام میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *