کتاب های مهم در زمینه نقاشی

۱ –کتاب فلسفه اشراق و نگارگری

نویسنده این کتاب آتنا یزدانی است که جایگاه فلسفه اشراق را در هنر نگارگری دوران تیموری و صفوی مورد بررسی قرار می‌دهد، به این معنا که نشانه‌های موجود در نگارگری را با نشانه‌هایی از فلسفه اشراق در آن دوران ‌مرتبط‌ می‌کند.
بطور مثال عوالم هفت‌گانه تا نورالانوار که مباحثی از فلسفه اشراق هستند در نگاره‌های سده ۸ و ۹ برای خود نشانه‌های تصویری و رنگ بخصوصی دارند. در این کتاب از سیستم نشانه‌شناسی پیرس برای مطالعه شمایل و نگاره ها استفاده شده است.

۲ – کتاب رنگ ها و سایه ها

راهنمایی برای نقاشان رئالیست که توسط جیمز گرنی، نقاش معاصر نوشته شده است. نقاشی‌های او که پیرو سبک رئال هستند، روایت‌های متنوعی را برای بیننده به تصویر می‌کشند. گرنی در این کتاب تمام نکاتی را که یک نقاش رئالیست به آن نیاز دارد بطور مفصل بیان می‌کند. فصل‌هایی از این کتاب به استفاده از نور و منابع مختلف آن، چگونگی تاثیر و استفاده از آن در نقاشی می‌پردازد، همچنین به اهمیت استفاده از رنگ در کنار سایه و نور می‌پردازد.

۳ – کتاب نقاشی از منظره

میشل آلبالا این کتاب درباره هنر نقاشی را که یک کتاب بی‌نظیر است، برای علاقمندان به تصویرگری از طبیعت و مناظر نوشته است. فصول این کتاب به کامپوزیشن، سایه، نور و رنگ می‌پردازد. نظریات موجود در این کتاب برای نقاشان استودیویی نیز مفید خواهد بود زیرا الگوهای سایه، نور و پرسپکتیو را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.

۴ – کتاب تاریخ نقاشی ایران از آغاز تا عصر حاضر

مرتضی گودرزی برای شناخت بیشتر دانشجویان هنر در این کتاب به جزئیات نقاشی و سیر تکاملی آن در دوران قبل و بعد از اسلام می‌پردازد. می‌توان گفت به نوعی کتاب آموزش هنر است که منبع تدریس بسیاری از اساتید در دانشگاه بوده و شرح پیدایش و تاریخ تحولات این هنر را در ایران از منظر جریانات اجتماعی و تاریخی در ادوار مختلف مورد بررسی قرار می‌دهد.

۵- کتاب تاریخ هنر
نقاشی از جیوتو تا زمان حاضر

این کتاب به صورت دائرة المعارف نقاشان سبک ها و دوره های مختلف هنر نقاشی، به طور مشترک توسط دو ناشر انگلیسی آرکتوروس و فولشام منتشر شده است. در این اثر در قالب هشت فصل به دسته بندی نقاشان بزرگ و تأثیرگذار در تاریخ هنر از اواخر دوران گوتیک و آغاز رنسانس تا زمان معاصر پرداخته می شود. شیوه کار نویسنده اثر حاضر به گونه ای است که با معرفی بیش از ۲۰۰ نقاش برجسته، کتاب را به فرهنگی کوچک برای شناخت نقاشان بزرگ و آشنایی با برخی آثار ایشان تبدیل می کند.

معرفی و دانلود کتاب ایده‌های ناب در هنر نقاشی

آن‌چنان که به تعداد آثار ارائه شده نگاه و برخورد و برداشت وجود دارد که اصولاً هر راه‌حلی را برای آموزش، تفهیم و درک و دریافت آثار هنری بسته است. البته خود «فرنان لژه» نیز در انتهای مقاله خود این خطر را گوشزد کرده و اضافه کرده است: «… . فقط به صرف درهم شکستن یک شیء یا ترسیم مربع زرد و قرمز در وسط پرده، نمی‌توان کسی را مبتکر و صاحب سبک دانست. بلکه اصالت او در این حقیقت نهفته است که بتواند روح خلاق این جلوه‌های خارجی را دریابد و منعکس کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *